Abstract:
Tematica generală se referă la studiul efectelor poluării fonice în transporturile feroviare şi a unor tehnologii de izolare fonică pentru vehiculele de cale ferată. Obiectivele stabilite constau în adoptarea unor noi soluţii tehnice de izolare cu structuri fonoabsorbante în scopul reducerii nivelului de zgomot în interiorul vagoanelor şi al locomotivelor, cât şi spre exterior, în mediul ambiant.
Lucrarea abordează interdisciplinar o cercetare bazată pe studiul surselor de poluare fonică, a căilor de propagare a zgomotelor şi a metodelor de combatere a zgomotelor. S-a realizat o sistematizare a stadiului actual al cunoaşterii şi o evaluare a tehnologiilor actuale, în scopul identificării celor mai eficiente metode de izolare fonică aplicabile în domeniul feroviar. Cercetarea teoretică a fost axată pe modelarea structurilor fonoabsorbante cu ecrane simple şi duble şi calculul indicilor de atenuare acustică şi a frecvenţelor limită la care aceste structuri intră în rezonanţă. Tehnologiile de izolare fonică au fost aplicate în cadrul unor experimente pe un stand proiectat şi executat de către autor. Astfel au fost supuse la încercări privind transmisia zgomotelor mai multe structuri fonoabsorbante din diverse materiale utilizate la izolarea fonică în exploatarea feroviară. Pentru realizarea unei baze de date reale au fost realizate măsurători în condiţii reale de trafic feroviar, pe toate tipurile de vehicule aflate în exploatare la compania CFR. Se indică principalii parametri care definesc poluarea fonică în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale în vigoare. De asemenea mai sunt analizate critic posibilităţile de reducere a poluării fonice la materialul rulant.