Abstract:
Tematica genearală a acestei teze o constituie studiul unei tehnologii viabile atât din punct de vedere tehnic, cât şi economic, de cogenerare cu
motor diesel folosind biocombustibili şi amestecuri de biocombstibili in
motorină. Scopul este de a cerceta diferitele posibilităţi de variaţie a
aportului biocombustibilului în motorină şi efectul asupra variaţiei eficienţei
procesului în corelaţie cu gradul de poluare dezvoltat
Lucrarea abordează interdisciplinar o cercetare legată de
dezvoltarea cunoaşterii într-un domeniu prioritar şi anume cel al valorificării
surselor complementare şi regenerabile de energie. Tehnologia propusă
este curată, în sensul limitării emisiilor poluante, concomitent cu generarea
controlată şi neutră de CO2. S-a realizat sistematizarea stadiului actual al
cunoaşterii şi evaluarea practicilor actuale, în scopul identificării soluţiilor
optime de aplicare a cogenerării cu funcţionare pe amestecuri de
biocombustibili şi motorină. Sunt descrise efectele principalelor noxe şi
gaze cu efect de seră emise de instalaţiile staţionare de cogenerare, ce
prezintă risc semnificativ pentru om şi mediu, precum şi metode de
diminuarea lor. Teoria a fost aplicată şi valorificată pe un stand
experimental proiectat şi executat integral de către autor. Astfel, s-au
experimentat, comparativ, mai multe tipuri de biocombustibili şi
amestecuri, pentru fiecare set de măsurători fiind întocmite tabele şi
grafice cu regimul de temperaturi ale gzelor de ardere, debit de apă,
debit de combustibil şi evoluţia concentraţiilor poluanţilor CO, SO2, NOx.
Pe lângă prezentarea în detaliu a instalaţiei de cogenerare pilot sunt
descrise aparatele folosite la determinarea concentraţiei noxelor gazoase,
echipamente de măsură şi control pentru temperaturi, respectiv diferite
dispozitive anexe. Se indică şi un calcul economic şi se completează
contribuţia şi cu perspective legate de potențialul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.