Abstract:
La locomotivele cu boghiuri libere forţele directoare şi conducătoare
sunt foarte mari ca valoare prezentând un pericolul crescut de
deraiere şi pentru reducerea acestor forţe s-au introdus cuple elastice,
transversale sau înclinate. În literatura de specialitate publicată până
în prezent sunt date soluţii constructive ale acestor cuple elastice, dar
fără o analiză concretă a circulaţiei dinamice în curbă.
În cazul locomotivei electrice 060-EA de 5100 kW s-au constatat în
exploatare ruperi de cuple şi uzuri mari ale buzelor bandajelor.
Cercetările efectuate în cadrul tezei au urmărit elaborarea
metodologiei de studiu analitic a circulaţiei în curbă a locomotivei cu
boghiuri articulate prin cuplă elastică înclinată, stabilirea algoritmului
de calcul a forţelor caracteristice înscrierii în curbă a acestei
locomotive, elaborarea programului de calcul pentru determinarea
tuturor mărimilor caracteristice înscrierii în curbă, studiul influenţei
parametrilor cuplei elastice asupra circulaţiei în curbă şi alegerea
soluţiei optime, respectiv interpretarea rezultatelor obţinute privind
modul de circulaţie al locomotivei electrice 060-EA de 5100 kW în
curbe de diverse raze şi la diferite viteze, a siguranţei circulaţiei şi a
factorului de uzură.