Abstract:
Realizarea corectă a injecţiei de combustibil impune calculul parametrilor de injecţie pe baza valorii presiunii din momentul injecției din rampa sistemului piezo-common-rail folosind un model de predicție. Teza prezintă sinteza unui astfel de model. Procesul fiind puternic neliniar, se folosesc modele locale liniare asociate partiționării spațiului intrărilor, integrate într-o structură de tip rețea neuro-fuzzy organizată pe doua nivele, capabilă să integreze cunoştinţe apriorice despre sistemul studiat. Adaptarea coeficienţilor modelelor locale liniare se realizează folosind un algoritm recursiv bazat pe criteriul celor mai mici pătrate ce se pretează pentru implementare pe sisteme de timp real. Din aceleași considerente, calculul variației de presiune conceput pentru rețeua neuro-fuzzy este restructurat și transpus într-un calcul cu blocuri de interpolare biliniară. Algoritmul a fost îmbunătăţit asigurând robusteţe față de zgomote de măsură și intrări cu excitaţie slabă. Aplicaţia ce include atât modelul de predicţie cât si algoritmul de adaptare, a fost inclusă în sistemul de calcul de timp real ce asigură managementul motorului diesel. Modelul a fost dezvoltat și aplicat practic. Rezultatele aplicaţiei sunt favorabile, cu perspective de îmbunătăţire a performantelor sistemului de injecţie piezo-common-rail diesel.