Abstract:
Planul de cercetare experimentală aplicat microcentralei de cogenerare a scos în evidenţă avantajele şi dezavantajele folosirii combustibilului lichid (benzină) şi gazos GPL.
Instalaţia de cogenerare s-a putut încărca la valoarea maximă indicată de producător atunci când s-a folosit combustibilul lichid (benzină). La înlocuirea combustibilului lichid cu GPL, instalaţia de cogenerare s-a putut încărca maxim doar la 70 % (3,5 kW), deoarece la valori peste această încărcare, s-au manifestat instabilităţi ale motorului termic.
Schimbarea tipului de combustibil a implicat modificarea sistemului de alimentare. Instalaţia experimentală a fost dotată cu un sistem de stocare a gazului petrolier lichefiat alcătuit din butelie, comutator, vaporizator, sistem adiţional de încălzire al vaporizatorului compus dintr-o pompă de recirculare, agent termic, sursă de căldură şi schimbător de căldură.
Temperaturile înregistrate în punctele critice ale centralei de cogenerare, prezintă o creştere la înlocuirea combustibilului benzină cu combustibilul GPL
Rezultatele au arătat că, atunci când s-a trecut de la alimentarea cu benzină la alimentarea cu GPL, eficienţa globală a crescut:
- Pentru încărcarea de 2 kW în alimentare GPL, eficienţa a fost cu 0.6 % mai mare comparativ cu încărcarea de 2 kW în alimentare cu benzină;
- Pentru încărcarea de 3,5 kW în alimentare cu GPL, eficienţa a fost cu 3,1 % mai mare comparativ cu încărcarea de 4 kW în alimentare cu benzină.
- Consumul de combustibil a suferit modificări. Comparativ pentru cele două situaţii apropiate de încărcare electrică, consumul de combustibil GPL a fost mai mic decât cel pe benzină:
- Pentru încărcarea de 2 kW în alimentare GPL, consumul de combustibil orar în medie s-a înregistrat 1,68 kg/h, în contrast cu situaţia de 2 kW în alimentare cu benzină, unde s-a înregistrat 1,97 kg/h;
- Pentru încărcarea de 3,5 kW în alimentare cu GPL, consumul de combustibil orar în medie s-a înregistrat 1,92 kg/h, în contrast cu situaţia de 4 kW în alimentare cu benzina, unde s-a înregistrat 2,85 kg/h.
Emisiile poluante au crescut la înlocuirea combustibilului benzină cu GPL. Comparativ cu situaţiile similare de încărcare electrică, emisiile poluante cresc în cazul folosiri GPL.