dc.description.abstract |
Tematica tezei se încadrează în preocupările actuale din domeniul analizei
şi optimizării regimurilor de funcţionare a sistemelor electroenergetice
complexe, în condiţiile liberalizării pieţei de energie electrică. Teza tratează
o serie de aspecte esenţiale ale preţului accesului la reţeaua de transport:
alocarea cât mai echitabilă, riguros fundamentată, a costurilor legate
de transportul energiei electrice, ţinând cont şi de posibilitatea apariţiei
congestiilor şi cu înglobarea cheltuielilor legate de consumul propriu
tehnologic (pierderile de putere).
Principalele metode de alocare, aplicate într-o manieră originală, folosind
instrumente soft consacrate şi proprii, sunt următoarele: metoda bazată
pe matricele de sistem, metoda factorilor de distribuţie, metoda Bialek şi
metoda Kirschen (ultimele două utilizând şi conceptul de trasabilitate).
O atenţie aparte se acordă considerării pierderilor de putere, managementului
congestiilor, inclusiv cele interzonale, şi transferului indirect de putere
prin intermediul unui sistem tampon.
Toate metodologiile elaborate au la bază a abordare teoretică riguroasă,
finalizându-se prin realizarea şi implementarea unor instrumente soft de
aplicabilitate generală, utile operatorilor de transport şi sistem (C.N.T.E.E.
Transelectrica S.A. în cazul României).
Aplicaţiile numerice concrete din cadrul tezei se referă atât la sisteme test
consacrate, cât şi la subsistemul de Vest, Sud-Vest, Nord-Vest al sistemului
electroenergetic al României, corespunzător Dispeceratului Electroenergetic
Teritorial Timişoara şi, parţial, Dispeceratelor Electroenergetice Teritoriale
Craiova şi Cluj-Napoca. |
en_US |