Abstract:
Teza de doctorat prezintă o contribuţie în domeniul elaborării aliajelor
de aluminiu destinate fabricării jantelor auto, în special al aliajului de
aluminiu 6082. Tema de cercetare aleasă are un caracter tehnic, iar
rezultatele obţinute în lucrare pot răspunde unor probleme specifice ale
tehnologiilor de fabricaţie a jantelor din industria autovehiculelor.
Pentru realizarea temei propuse, am plecat de la ideea de reducere a
greutăţii autovehiculului, mai exact, reducerea greutăţii jantelor auto, prin
înlocuirea oţelului cu aliaje de aluminiu şi cunoscându-se că performanţele
jantelor sunt strâns legate de proprietăţile mecanice, iar orice modificare a
compoziţiei chimice, în scopul îmbunătăţirii structurii aluminiului, trebuie să
se regăsească în creşterea valorilor proprietăţilor mecanice.
S-au avut în vedere principalele aliaje de aluminiu folosite la
fabricarea jantelor şi s-au determinat caracteristicile fizico-chimice a aliajului
de aluminiu 6082 industrial, la temperatura ambiantă. De asemenea, s-a
elaborat aliaju de aluminiu 6082 în condiţii de laborator, iar lingourile
obţinute au fost supuse unui tratament de omogenizare la temperatura de
480 °C (470-510 °C), cu timp de menţinere de 14h şi răcire în curent de aer.
Pentru încercări mecanice, probele au fost prelucrate prin forjare, acestea
fiind încălzite la 400 °C (360-510 °C). Ulterior, s-a realizat modelarea
matematică referitoare la determinarea intervalelor optime de variaţie a
compoziţiei chimice asupra caracteristicilor calitative şi de rezistenţă, pentru
aliajul de aluminiu studiat, atât în fază de laborator, cât şi în condiţii
industriale şi determinarea intervalului oprim de variaţie a compoziţiei
chimice, astfel încât să putem obţine valori superioare pentru caracteristicile
mecanice, atât din punct de vedere calitativ, cât şi economic.
Prezenta teză este structurată pe 7 capitole, din care 2 reprezintă o
sinteză a informaţiilor din literatura de specialitate, referitoare la aliajele
metalice utilizate în industria auto, cu precădere la aluminiu şi aliajele de
aluminiu şi în special care sunt aliajele de aluminiu folosite pentru realizarea
jantelor auto şi care sunt tehnologiile de fabricare a jantelor pentru
autovehiculele rutiere şi tipurile de jante existente pe piaţă. Teza de doctorat
se finalizează cu capitolul 7, în care se prezintă concluziile finale, contribuţii
originale şi care sunt viitoarele direcţii de cercetare.