dc.contributor.author |
Negrulescu, Ileana Codruța |
|
dc.date.accessioned |
2022-02-02T11:25:13Z |
|
dc.date.available |
2022-02-02T11:25:13Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.citation |
Negrulescu, Ileana Codruța. Scurt îndreptar umanist pentru arhitecți ; De ce arhitecţii şi profanii domeniului au percepţii divergente?. Timişoara: Universitatea Politehnica Timişoara, Facultatea de Arhitectură și Urbanism, 2021 |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/4294 |
|
dc.description.abstract |
Teza de doctorat își propune să îndeplinească trei obiective:
-identificarea unei posibile caracteristici a habitatelor care să fie preferată
universal;
-înţelegerea felului în care apartenenţa culturală influenţează modul de a edifica al
populaţiilor şi explicitarea rolului pe care îl joacă afilierea culturală în formarea
percepţiilor şi implicit în motivarea alegerilor unui anumit stil de construire;
-înţelegerea mecanismului neuropsihologic prin care atributele obiectelor de
arhitectură ajung să fie receptate şi interpretate disjunct de către arhitecţi şi
profani.
Cercetarea se structurează major în jurul celor trei determinanţi generatori ai
comportamentelor umane: determinantul genetic, cel cultural şi cel izvorât din
experienţa de viaţă personală a subiecţilor.
Partea denumită „Substratul ancestral” studiază şi compară amploarea
perioadelor în care predecesoriic noştri au locuit în natură şi cea a perioadelor în
care aceştia au început a ridica primele adăposturi. Studiul locuirii într-un adăpost
se face cercetând preistoria locuinţei şi a etapelor critice ce au structurat evoluţia
acestui artefact capital pentru supravieţuire. Din acest studiu comparativ se naşte
prima ipoteză. Această ipoteză stipulează o preferinţă universală pentru lumea
organică, însă dovezile cumulate dovedesc că natura are un efect mai amplu decât
simplul rol estetic transcultural.
În partea tezei denumită “Substratul cultural” se definesc fenomenele
culturale folosind paradigma adaptativă şi se urmăreşte în paralel felul în care cheia
de citire evoluţionistă modelează fidel culturile de construire. Tot în acaest capitol se
demonstrează faptul că manifestările culturale şi implicit parcticile de construire nu
se auto-prezervă, ci sunt procese vii, dinamice supuse transformărilor permanente.
În final, se circumscrie fenomenului cultural general de construire,
subculturaarhitecturii academice şi se compară relevanţa sa în raport cu
magnitudinea practicilor de construire ce nu implică participarea unui arhitect.
„Substratul personal” se concentrează pe experienţa personală a percepţiei
arhitecturii. Capitolul analizează mai întâi felul în care se nasc senzaţiile realităţii ce
ne înconjoară şi în plus cuprinde comparaţii între lumile senzoriale ale altor specii
decât cea umană sau ale unor anomalii senzoriale ale aparatului perceptiv uman.
Apoi, sunt comparate tiparele de atenţie ale arhitecţilor şi profanilor şi sunt
depistate diferenţe semnificative între cele două grupuri. Analiza interpretării
informaţiei ce rezultă în urma percepţiei stipulează că privitorul are o contribuţie
substanţială asupra rezultatului final al procesului, iar această contribuţie se bazează
masiv pe experienţele anterioare ale subiectului. Mai mult, există o componentă
asociativă inerentă a actului percepţiei care implică comparaţii ale stimulilor prezenţi
cu orice asociaţie din trecut evocată de aceşti stimuli.
Capitolul final se materializează în principal într-un ghid ce sintetizează
ideile cele mai relevante ale cercetării în raport cu activitatea practică a arhitecţilor,
la care se adaugă creionarea unei viitoare direcţii de cercetare ce ar trebui să
includă componenta afectivă a percepţiei. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
Universitatea Politehnica Timişoara, Facultatea de Arhitectură și Urbanism |
en_US |
dc.subject |
Arhitectură |
en_US |
dc.subject |
Percepții divergente |
en_US |
dc.subject |
Teză de doctorat |
en_US |
dc.title |
Scurt îndreptar umanist pentru arhitecți ; De ce arhitecţii şi profanii domeniului au percepţii divergente? |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |