Abstract:
Lucrarea abordează studiul teoretic al stabilităţii terasamentelor de cale
ferată supuse acţiunilor statice şi dinamice transmise de materialul
rulant. Este prezentată clasificarea şi descrierea fenomenelor de
instabilitate ale terasamentelor de cale ferată, analizându-se aspecte
legate de proprietăţile şi caracteristicile pământurilor folosite la
executarea acestora. În teză există o prezentare detaliată a celor mai
semnificative puncte periculoase de categoria I-a, cu menţionarea
cauzelor care le-au generat, respectiv cu recomandarea unor măsuri de
intervenţie. S-a urmărit argumentarea faptică a rolului şi importanţei pe
care le are activitatea de urmărire a comportării în exploatare a
infrastructurii liniilor de cale ferată precum şi cea de întreţinere şi
reparaţie. În final sunt prezentate trei studii de caz complexe, atât prin
natura fenomenelor de instabilitate şi cauzele care le-au produs cât şi
prin soluţiile tehnice aplicate sau propuse pentru remediere. Cele trei
studii de caz se referă la afectarea infrastructurii căii prin următoarele
fenomene fizico-geologice: eroziune la baza terasamentului liniei de cale
ferată Sântana - Brad la km.112+146, produsă de râul Crişul Alb,
alunecarea în corpul terasamentului liniei de cale ferată Ilia - Lugoj la
km.25+350 şi alunecarea versantului adiacent şi cedarea zidului de
sprijin de la km.60+700 pe linia de cale ferată Simeria - Petroşani.