Abstract:
MSMPs cu înfășurări fracționare (q<1) au fost introduse recent în numeroase
aplicații de la echipamente electrocasnice până la actuatoare electrice pentru automobile
și chiar generatoare eoliene de turații reduse. Pierderile scăzute în cupru
(randament ridicat) și reducerea dimensiunilor de gabarit ale mașinii odată cu reducerea
costului mașinii sunt principalele merite ale acestor mașini în acționări
electrice cu turație variabilă performante. Această teză a fost concepută să aducă
noi contribuții interesante în proiectarea conceptuală, modelul dinamic și analiza
FEM a configurațiilor noi de MSMP cu înfășurări fracționare. Pornind de la una din
sintezele cele mai complete cu privire MSMP cu înfășurări fracționare cu câmp longitudinal
și transversal, radiale si axiale, cu magneți permanenți MP pe stator și
pe rotor, cu o bibliografie reprezentativă și cu aprecierea corecta a meritelor și
a deficiențelor fiecărei din configurațiile analizate, au fost realizate experimente
pe trei prototipuri diferite de mașini sincrone cu magneți permanenți cu
înfășurări fracționare
cu confirmări acceptabile ale dezvoltarilor teoretice dar mai ales cu
rezultate de căutare practică.