Abstract:
Utilizarea biocombustibililor pentru alimentarea motoarelor cu
aprindere prin scânteie reprezinta una din caile de reducere a emisiei de
dioxid de carbon, gaz care desi nu este toxic contribuie la amplificarea
efectului de sera, cu efecte negative asupra schimbarilor climatice la nivel
global. Datorita influentei complexe a naturii combustibilului asupra
functionarii motoarelor, studiul comportarii sistemelor de alimentare, precum
si cercetarile privind modificarea performantelor si gradului de poluare, devin
o necesitate în perspectiva utilizarii pe scara larga a biocombustibililor.
Prin studiul formarii amestecului în diferite conditii de functionare a
motorului, precum si pentru utilizarea a diferite clase de combustibili, se pot
cuantifica influentele diferitilor factori care duc la modificarea performantelor
si gradului de poluare ale unui motor cu aprindere prin scânteie. Metoda
numerica dezvoltata de autor pentru determinarea starii amestecului în
poarta supapei, permite studii complexe, care combinate cu un calcul al
ciclului de functionare, pot modela comportarea motorului în diferite conditii
si la alimentarea cu amestecuri de benzina-alcool.
Masuratorile efectuate au urmarit determinarea temperaturii
amestecului carburant, a puterii efective, precum si a gradului de poluare în
diferite conditii si la diferite concentratii de izobutanol în amestec cu benzina.
Rezultatele obtinute prin studiile teoretice au fost confirmate experimental în
privinta temperaturii amestecului carburant. De asemenea, încercarile
experimentale au identificat concentratia maxima de izobutanol în amestec
cu benzina pentru care performantele energetice, precum si gradul de
poluare ale motorului sunt la un nivel apropiat de valorile înregistrate la
alimentarea cu benzina.